Entusiastkveld med Grand Seiko!

Fredag kveld inviterte Optura, Tidssonen og Urmaker Christensen til en klokkeaften med Grand Seiko på fasjonable Chitra House på Fornebu i Oslo. Med et stort utvalg klokker og en egen urmakermester fra Grand Seikos fabrikk i Japan ble det en flott horologisk begivenhet.


Skrevet av Rune Rabben - Foto:Tidssonen/Optura


Initiativtagerne til eventet.


Arrangementet, som både var myntet på drevne entusiaster og de uten kunnskap om merkene fra tidligere, var et høydepunkt for de rundt 100 påmeldte som kunne komme tett på både klokkene og håndverket som ligger bak. For anledningen var både salgssjefen for Seiko i Europa, Takao Chiba og urmakermester Satoshi Hiraga tilstede og jeg fikk meg en prat med de to.



For bare få år siden var Grand Seiko (GS) et klokkemerke forbeholdt en forholdsvis smal gruppe klokkeentusiaster, uten den helt store appellen i verken Norge eller landene utenfor Japan. Dette har endret seg ganske dramatisk og nå ser vi en stadig med kunnskapsrik gruppe kjøpere?

- Går vi tilbake ca. 10 år hadde Seiko som produsent et stort fokus i det lavere og midtre prissjiktet forklarer Takao Chiba. For tre år siden endret vi til en «Global Brand Strategi» som inkluderte Grand Seiko, Prospex og Presage og dette ble gjort som et kompenserende tiltak mot det vi så som en litt for stor nedgang i salgstall i det lavere prissegmentet. Strategien var et forsøk på og både gjenskape og øke vårt renommé, blant annet ved å skille Grand Seiko ut som et selvstendig merke og dermed øke folks bevissthet om forskjellene.

Utenfor Japan er det amerikanske markedet som har vokst mest for oss. Her har vi etablert egne selskaper for både Seiko og Grand Seiko, og for Grand Seiko ser vi nå at i segmentet 5000 - 7000 dollar er vi det femte mest solgte klokkemerket. Dette viser at strategien vår har lykkes i det markedet, men for Europa og Skandinavia har vi fortsatt en del å gå på, og trenger nok noe mer tid her for å nå samme utvikling som vi har sett i USA.

– For Norge spesifikt har vi jo faktisk hele seks butikker som selger Grand Seiko. Dette er høyt tall med tanke på antall innbyggere. Seiko har nok et litt høyere prisnivå her sammenlignet med en del andre land og sammen med en lang og god tilstedeværelse i markedet har kanskje gjort spranget fra Seiko til Grand Seiko noe mindre for nordmenn, enn det som har vært tilfelle i andre sammenlignbare markeder forklarer Chiba. – Sånn sett kan man si at Norge er et land med stor interesse, men som sagt er vi ikke ut fra en markedsstrategisk tenkning helt fornøyd med situasjonen i Europa og vi vil nok derfor fokusere mer på Grand Seiko enn Seiko her i Norge og også Europa i tiden fremover.


Urmakermester Satoshi Hiraga og Takao Chiba


For ikke lenge siden slapp Seiko og Grand Seiko nyheten om at dere ikke blir å se på Baselworld i 2020. Er dere redd for at denne manglende tilstedeværelsen skal påvirke mulighetene til å nå målene for Europa?

- For oss handler dette i stor grad om «timing». Vår produksjon og utvikling tilsier at det å presentere våre nyheter i mai rett og slett er for sent på året. I år fyller Grand Seiko 60 år og vi kommer til å ha en del aktivitet rundt dette. Messens tidspunkt er rett og slett vanskelig og gir oss dårlige forutsetninger, blant annet i forhold til kommunikasjon med våre forhandlere. Konklusjonen ble da at vi for jubileumsåret vil gjøre noe eget og annerledes enn Baselworld, så får vi se hva som skjer i 2021.

Hvordan er preferansene til kundene? Opplever dere noen forskjell mellom det lokale markedet og det europeiske?

Ja til en viss grad gjør vi det. Produksjonen vår som knytter seg til det vi kaller «Global Brand» er selvfølgelig lik for hele verden. Men vi ser at begreper som «Radio Wave Control» og «Solar Technology» ikke selger så godt i Europa. I Japan er dette ganske stort, som igjen gjør at vi produserer en del nasjonale modeller for det japanske markedet - som i utgangspunktet ikke er tilgjengelig i Europa. Denne forskjellen var imidlertid mye større før og utviklingen går nå i retning av samme modeller overalt.

Grovt inndelt kan vi si at Grand Seiko i dag produseres med tre ulike urverk - Spring Drive, mekanisk og kvarts. Hvordan ser fremtiden ut og vil vi fortsatt se alle disse i bruk eller vil eksempelvis Spring Drive utkonkurrere vanlig mekanisk med sin høye nøyaktighet?

Det er et vanskelig spørsmål, men jeg tror ikke vi kommer til å slutte med noen av dem. Utfordringen ligger i å si noe fornuftig om hvordan markedet vil se ut i fremtiden. Når det gjelder Spring Drive og mekaniske urverk mangler vi for eksempel nok kvalifiserte urmakere til å oppnå denne typen teknologiske forbedringer. Vi trenger rett og slett å utdanne flere som kan gjøre jobben, og dette er et av våre mål for fremtiden. Produksjonsmessig mangler vi også noe på ønsket kapasitet.



I det siste har vi sett noen eksempler på Seiko-klokker med svært høyt nivå på både finisjering og urverk, blant annet i Presage og Prospex-serien. Er det en bevisst strategi for å lukke gapet mellom merkene?

Nei det ønsker vi ikke å gjøre forklarer Chiba. Grand Seiko skal være vårt toppmerke og modellene du sikter til er selvfølgelig et forsøk på å oppnå høye salgstall med et bra produkt som skal være svært konkurransedyktig i sitt prissegment, men ikke noe forsøk på å ta Presage eller Prospex nærmere Grand Seiko. Grand Seiko skal være - og er - en selvstendig produsent som representerer vårt toppnivå.

I Norge har vi hatt litt fokus på utviklingen innenfor mekaniske klokker for kvinner, med en dertil økning av kvinner som klokkekjøpere. Grand Seiko har selv bidratt på denne fronten med utvikling av egne klokker og urverk spesielt tilpasset kvinnelige kjøpere. Hvordan ser dere på utviklingen av dette segmentet?

Om vi går tilbake i tid produserte faktisk Seiko egne mekaniske urverk til dameklokker, men dette opphørte en periode før vi nå har tatt det opp igjen. Slike mekaniske urverk i dameklokker er mindre og dermed både vanskeligere og mer tidkrevende å jobbe med. - Dette handler altså mye om teknologi, hvor vi nå etterhvert har oppnådd en god nok kompetanse hos Grand Seiko til at vi evner å produsere urverk av høy kvalitet. Kvaliteten av hver enkelt bestanddel i disse urverkene har blitt veldig mye bedre og det samme har kompetansen og ferdighetene våre urmakere besitter. Dermed får vi også et sluttresultat hvor klokken holder et så høyt nivå at vi er fornøyde!

- På Baselworld i 2019 lanserte vi et mekanisk urverk til dameur som er mindre i fysisk størrelse enn Omega sitt tilsvarende forklarer Chiba og Hiraga. På generelt grunnlag kan vi si at størrelsen på disse urverkene gjør det krevende både å produsere og også å jobbe med. Krevende betyr økte kostnader og dette er noe av årsaken til at vi velger å forbeholde disse urverkene til forholdsvis dyre klokker, gjerne i urkassen produsert i edle metaller.



Helt til slutt; Du nevnte tidligere at Grand Seiko feirer 60 år i 2020. Har dere noen planer for jubileet dere kan dele?

Ja vi har veldig mange planer for året som kommer! Vi skal blant annet har et stort arrangement første uken i mars, med presentasjoner av nye kolleksjoner. Utover det velger vi å ikke ødelegge overraskelsen for feiringen helt enda, men 2020 kommer til å bli et veldig spennende år for alle som er glade i Grand Seiko avslutte de to!


Publisert 23.01.2020

Instagram

Basic.no