Hvordan ble jeg klokkedesigner?

 Rune Bruvik feirer 10 års jubileum for BRUVIK i 2019. Her forteller klokkegründeren sin personlige historie!


Skrevet av Gunnhild Bjørnsti



–15 år gammel fikk jeg min aller første klokke på bilferie sammen med familien i Sveits. Det ga næring til en brennende lidenskap for klokker og klokkedesign. Denne lidenskapen vokste videre, men veien derfra gikk til utdanning innen idrett i Norge, før studier i utlandet som fysioterapeut. Etter flere år som privatpraktiserende fysioterapeut bestemte jeg meg for å følge min barndomsdrøm, nemlig å designe min egen klokke! Året var 2008.

–Heldigvis visste jeg lite om hva som ventet meg: Tekniske skisser, utallige viktige avgjørelser, markedsføring, regnskap og konkurranse med noen av verdens største merkevarer.


–Utviklingen av den aller første klokken begynte etter en lang prosess med å finne sveitsisk produsent, men etter mye jobb og leting hadde jeg til slutt valget mellom to ulike produsenter med lang erfaring. Valget falt på en produsent i Neuchatel, Sveits, og utviklingen av den første klokke modellen startet. Det ble en lang prosess. Utviklingen tok veldig lang tid, da jeg ikke var vant med å forholde meg til tekniske skisser og produksjon- faglige vurderinger. Våren 2009 mottok jeg med skjelvende hender en pakke med den aller første prototypen i to fargevarianter kalt BRUVIK BLACK og BRUVIK WHITE. Modellen var inspirert av det arktiske Norge med sine sterke kontraster mellom lys og mørke.


Neuchatel, Sveits

Bruvik White


På den tiden var ProTid kjeden sin årlige pressevisning på Grand Hotell den store møteplassen for at de ulike klokkemerkene kunne vise frem årets nyeste design. Etter lengre tids intenst arbeid med å få innpass på pressevisningen, fikk jeg endelig  ”go” for å stille ut, og hadde da 2 uker til å forberede presentasjonen. Heldigvis hadde jeg noen kontakter lokalt i Haugesund som syntes prosjektet mitt var annerledes og spennende og fikk rimelig og god hjelp til å lage enkelt men effektfullt utstillingsmateriale som passet med konseptet og produktene jeg hadde utviklet. Pressevisningen ble en stor suksess, og nesten all presse tilstede var opptatt av pioneren BRUVIK med sine to klokker. Side om side med kjente merkevarer. Resultatet var både seks forhandlere som ville satse på BRUVIK, samt massiv mediadekning. Det var også veldig viktig, særlig da sosiale medier var langt fra det samme som i dag.



–Like før jul i 2009 var produksjonen klar, og utrolig nok var det allerede lange lister med kjøpere som ønsket seg et eksemplar av en norskdesignet klokke! Dette ga muligheter til å utvikle en ny modell, noe som resulterte i Lady Black and White, som var direkte inspirert av den aller første herremodellen. Og om den aller første modellen (veil pris 16 000 NOK) ble en suksess, så solgte damemodellen (veil pris 12 000 NOK) enda bedre og raskere. Merkevaren og produktene hadde endelig bevist at det var rom for noe så unorsk som et norsk klokkemerke.

–Jeg var nå klar for å skape en modell som var et tydelig statement til bransjen og markedet om at BRUVIK var kommet for å bli i det lange løp. Mange trodde enda at merkevaren var en døgnflue, noe jeg kan forstå når en ser på den harde konkurransen i urmarkedet, - men jeg tenkte aldri slik.



–Black Gold så dagens lys tidlig 2011 (veil 23 000 NOK), med matt sort keramisk urkasse, sveitsisk mekanisk kronograf urverk og detaljer i roségull. Jeg ønsket å lage en klokkemodell basert på pionérer tiden fra norsk oljebransje, med de aller første oljefunn på norsk sokkel i 1969. Derav navnet og derav designdetaljer i sort og gull. Urkassen ble formet som en oljetønne, og flere detaljer understøttet dette temaet. Modellen ble svært godt tatt imot av markedet, og hadde en form og et uttrykk som ennå blir etterspurt av våre kunder. Derfor er det nettopp denne modellen som jeg ønsker å revitalisere og utvikle videre som vår store nyhet og jubileumsmodell for å feire våre 10 år i klokkebransjen! Her vil jeg bruke all min erfaring gjennom disse 10 årene, og lage en Black Gold II, inspirert av originalen fra 2011. Her vil jeg virkelig gå ”all in” med detaljer, design og urverk av ypperste klasse. Modellen skal bekrefte både alt vi har fått til med BRUVIK og at vi kommer til å vise godt igjen de neste 10 årene og videre.


Black Gold 

Rune forbereder Basel World utstilling.


–En av de hendelsene som forsterket min tro på at mitt prosjekt fra 2009 hadde livets rett, var finaleplass i den prestisjetunge konkurransen ”European Watch of The Year 2015”. Her kom vår modell ”Lady Fjord” med ekte norsk fjordvann i baklokket til selve finalen blant 1700 innsendte forslag fra alle de største merkevarene i urbransjen! Jeg dro til London for å presentere modellen foran en svært kresen jury, og fikk stående applaus etter presentasjon og en 2. plass i klassen dameklokker fra 10 000- 100 000 NOK. Dette ga meg et klart svar på at mye rett var tenkt og gjort. Dette var en fjær i hatten ingen kunne ta fra verken BRUVIK som merkevare eller meg som egenlært urdesigner. En utrolig følelse, et eventyr jeg aldri vil glemme.

European Watch of The Year 2015

Her henter Rune vann til Fjord modellen

Eventyret fortsetter i neste artikkel. Følg med...


Publisert 23.01.2019

Instagram

Basic.no