Inspirasjon fra navigasjon

Mot alle odds, satset Rune Bruvik på sin barndomsdrøm i 2009. Han ønsket å designe sine egne ur i Sveits. I dag er merket Bruviktime velkjent i Norge og er på vei ut i verden. Rune har navigert godt, det bærer årets klokker preg av.

 


Bruvik

 

Den nyeste linjen Artic Ocean er basert på norsk historie om polfart. Den første Fram ekspedisjonen nådde aldri Nordpolen men var det første skipet som kom så langt nord, forteller Rune Bruvik.

Han er engasjert over de tidligere norske heltedådene og sjømannskapet som menneskene stod for.

– Alle detaljer henspiller på navigasjon. Artic Ocean II har en litt kompasslignende  urskive, med markeringer av himmelretningene.

Rune Bruvik er stolt av sin nye klokkemodell.

– Det er en gangreserve indikator ved 7 tallet, dvs en indikator på hvor mye kraft som er igjen til enhver tid. Dette er det beste urverket jeg har brukt så langt.  

Han har vært en uke i Sveits, på fabrikken der de setter sammen klokkedelene.

– Det er så utrolig, for de forteller meg at Artic Ocean II er på topp 10 av det de har satt sammen av klokker gjennom tidene. Fabrikken har jobbet med de største merkene og sett det meste av ur. Gøy for en nordmann å motta slik heder. Så inspirerende at det går an å bli lagt merke til blant blaserte klokkefolk.

Fabrikken Bruvik referer til, er en av flere han samarbeider med i Sveits.

– Da jeg kom ned og skulle sette sammen den siste Artic Ocean med sort kappe og brun skive, hadde de ansatte en virkelig positiv reaksjon. De fortalte at mange av de kjente klokkehusene begynner å likne på hverandre, og at det er vanskelig å se forskjell på merkene. De har selvfølgelig historien som ligger i bunn, men designmessig er de vel like nå. Europastar, et stort klokkemagasin i Sveits, skrev det samme og sa at det var herlig å se noe annet, dvs Bruvik Timepieces.

Rune Bruvik har holdt på med klokkene sine i nesten 6 år. I begynnelsen startet han med én modell, og han har jobbet seg opp, klokkemodell for klokkemodell.

– Det har tatt mye tid. Alt skal være 100%. Nå er jeg der jeg ønsker å være kolleksjonsmessig.

Da han var på Baselmessen i år, var det kun for å selge. De tidligere årene var det for å lære.

– Salget har gått bra i Norge, og jeg har begynt å selge utenfor landets grenser hos urmakere i Praha og Paris. Jeg har kontakt med en engelsk agent som skal jobbe langsiktig mot urkjeder utenlands. Jeg må gyve løs mer enn noen gang. Klokkebransjen er konservativ, nå handler det om å ha is i magen og finne de rette personene å jobbe med.

 

Bruvik

Bruvik Arctic Ocean II Power Reserve Black Gold er en 42,5mm stor nyhet med forhøyet og buet safirglass med dobbel antirefleks behandling, drives av et sveitsisk automatikk urverk med gangreserve indikator kl 7 på urskiven, transparent baklokk med dekorert rotor, skinnrem med dobbel foldelås. Veil. pris kr 25 500,-.



Modellen er inspirert av de norske polfarerne, med Fram-ekspedisjonen til Fridtjof Nansen og hans mannskap. Historien vises i flere detaljer, urskiven har et kompasslignende uttrykk skrudd på sideplate med GPS koordinater for Fram endepunkt, og fakta-tekst på baksiden.


 

Ideen til klokkene startet i klokkelandet Sveits, da Rune var 15 år.

– Vi var på bilferie i Sveits, med min søster og foreldre, og vi lånte et hus i Alpene. Det tilhørte en venn av min far. Huset lå nær Genève, og jeg fikk en Swatch klokke av den familien. Da ble jeg lidenskapelig opptatt av ur og design.

Runes første klokkedrøm var helt svart med oransje detaljer. Arctic Ocean II ligner litt – den har matt sort urkasse, visere og detaljer på urskiva er i rødt gull.

Rune begynte som ung å kjøpe forskjellige klokker, gjerne pga. av små detaljer som røde visere.

– Jeg kan egentlig ikke forklare hva jeg ble betatt av fordi det var gjerne enkle elementer.
Nå tenker Rune at hans eget design er bra nok.

– Man kan ikke bare surfe inn i denne bransjen, alt tar tid. Og man må treffe rett. Men nå er jeg klar!

Hvem liker hans klokker? Målgruppen trodde han skulle være forretningsmenn og –kvinner, men det viste seg at den er mer variert.

– Felles er mennesker som er nysgjerrige på nye ting. De liker å reise, nyte gode smaker og leve det gode liv. De er ikke redde for å ta del i noe nytt, så lenge det er noe de har glede av.

Rune skal nå besøke kunder, bygge opp merkevaren og følge produksjonen nær Neuchatel i Sveits. Han har kontakt med 6-7 fabrikker, som alle har sine spesialiteter innen klokkeproduksjon.

– Rotoren, dvs skiva bak urverket, lages på en fabrikk som er spesialisert på det. Urverk produserer på et annet sted, og alle delene settes til slutt sammen og testes.  

Har du realisert drømmen?
– Ja, det må jeg si jeg har oppnådd. Først ville jeg lage én klokke, nå har laget 3 linjer med Fjord, Svalbard og Arctic Ocean, med 6 modeller totalt og ulike urskiver. Nå gjelder det å komme ut i den store verden.

Har du blitt forespurt om oppkjøp?
– Fra utlandet, ja, men det var ikke aktuelt, det var for tidlig. Jeg er på rett spor, og hvis noen vil tilby meg samarbeid må de også bevise at de er på samme spor.

Rune skulle gjerne ha stått mer på messer, om han hadde hatt muligheten.

– Jeg er inne i en kapitalkrevende fase og –bransje, så samarbeid med en norsk investor kunne ha vært interessant. Med rett kompetanse og kapital, og fokus på samarbeid, kan vi forhandle, avslutter Rune Bruvik.

Artic Ocean II har priser fra kr 17.000 – kr 27.000.

 


Publisert 03.12.2015

Instagram

Basic.no