Rado x Konstantin Grcic

Et 26 år gammelt designikon er gjenfødt.

 


Av: Jon Henrik Haraldsen, Redaktør for Tidssonen.no – Norges største nettsted om klokker.

rado grcic

Venstre: Konstantin Grcic og «Chair_ONE» (Magis 2004). 
Høyre: Nye Rado Ceramica med diamanter, på stolen «Medici» Matiazzi 2012).


 

Det er kanskje en liten overdrivelse å si at teknisk keramikk er å finne hos alle de store klokkemerkene, men sannheten er nok ikke så veldig langt unna. Keramikk – det litt eksotiske materialet, kjent for sin styrke og overlegne riperesistanse – benyttes i alt fra kranser, kroner og knapper, til hele urkasser.

Men det har ikke alltid vært slik. Da sveitsiske Rado lanserte sin Ceramica i 1990, presenterte merket en moderne helkeramisk klokke som verden aldri før hadde sett maken til. Den innovative bruken av keramikk, og det dristige estetiske uttrykket, har medført at Ceramica har fått status som et moderne designikon innen urverdenen. Og modellen har i mange år forblitt nærmest uendret.

For 3 år siden, dukket det opp en melding fra Rado i innboksen til den tyske industridesigneren Konstantin Grcic. Nærmere bestemt dreide det seg om en invitasjon, til å designe den neste generasjonen av Ceramica. 

Slike forespørsler til «utenforstående», forekommer faktisk langt sjeldnere enn man skulle tro. For urindustrien er på mange måter en lukket verden, med sine egne designere, sett med regler og spesialiserte fremgangsmåter – på godt og vondt. 

Rado er derimot blant en håndfull merker, som har tette bånd til designmiljøet også utenfor urverdenen. Ikke bare har merket mottatt over 30 internasjonale designpriser, men Rado har også vært en støttespiller til globale designinstitusjoner fra New York til Taipei. Det er heller ikke første gang merket henter designekspertise utenfra, og kolleksjonen r5.5 fra 2009, ble designet av den anerkjente britiske designeren Jasper Morrison.

Heller ikke Konstantin Grcic er noe ubeskrevet blad. Den prisbelønte industridesigneren har designet alt fra møbler, belysning, interiørartikler og accessories for en rekke store internasjonale merkenavn. For designinteresserte er han kanskje aller best kjent som mannen bak «Chair_ONE» fra 2003, som produseres av det velrenommerte italienske møbelmerket Magis.

 

rado

Venstre: Nye Ceramica for dame, liggende på brettet «VAL» (Laufen 2015).
Høyre: Nye Ceramica på hyllen «Zig Zag» (Driade 2015), med «Chair_ONE».


 

Til tross for av Grcic ikke hadde noe erfaring med klokkedesign fra tidligere, var muligheten til å jobbe med et sveitsiske urmerke fristende. Og ikke minst når oppdragsgiveren var materialpionéren Rado, som Grcic faktisk hadde et personlig forhold til fra før: Tidlig i sin karriere, ble han nemlig plukket ut av tyske Vogue, til å delta i en markedskampanje for klokker. Det var faktisk en Rado Ceramica, som Grcic endte opp med på håndleddet – den samme modellen han skulle redesigne et kvart århundre senere.

Selve utviklingen av designkonseptet, tok 4-5 måneder fra avtalen om samarbeid ble inngått. Deretter startet den krevende utviklingsprosessen, hvor hver minste lille detalj ble satt under lupen. Sakte men sikkert, med små omhyggelige skritt, ble den nye Ceramica født.

Konstantin Grcic var tidlig klar på at hans rolle ikke var som en innovatør, men at redesignet av Rado Ceramica, var et spørsmål om evolusjon. De nye klokkene er fortsatt umiskjennelige, som en Rado Ceramica, men har gjennomgått en estetisk og konstruksjonsmessig oppfriskning. Ved å finjustere geometrien, har Grcic gjort nye Ceramica til mer klokke, og mindre armbånd. Mindre smykke, og mer instrument. Grcic omtales ofte som en minimalist, men selv hevder han å heller ha tilbøyelighet for enkelhet.

Dagens produksjonsteknologi har også muliggjort en oppgradert keramisk lenke, og ikke minst en såkalt «monobloc» urkasse. Dette innebærer at urkassen, med unntak av baklokket i titan, er utført i ett stykke massivt keramikk. Materialet er lettere en stål, og hevdes i tillegg å holde en mer behagelig temperatur når det sitter på håndleddet.

Rado sine keramiske ur – både gamle Ceramica og nyere modeller – er kjent for sine blanke «glossy» overflater. I den nye Ceramica-kolleksjonen, har to av herreklokkene derimot fått en svartgrå matt finish. En moderne og frisk vri på Ceramica-temaet.


rado

Sort: Nye Rado Ceramica for herre. Signaturmodellen til venstre.
Hvitt: Hvit keramikk har blitt en av Rado sine særtrekk.


 

Mest iøynefallende er Konstantin Grcic sin egen signaturmodell, som kun er tilgjengelig i 701 eksemplarer på verdensbasis. 701 virker kanskje som et litt merkelig antall, men forklaringen er enkel: 700 klokker etter forslag fra Rado, og 1 klokke ekstra til Grcic selv. Signaturmodellen byr på et sterkt fokus på typografi og lesbarhet, og er direkte inspirert av de klassiske piloturenes tydelige urskiver. De store grå og hvite tallene og indeksene, tilfører også klokken en god dose maskulinitet.

Den andre varianten byr på et mer diskré og gråtonet design, som kanskje kan sies å være mer klassisk Rado. Det mest påfallende estetiske trekket, er imidlertid at visningen av sekunder foregår på en egen underskive. Begge variantene av herreklokkene har dimensjonene 30.0 x 41,7 millimeter, som gir en elegant tilstedeværelse på håndleddet. På innsiden av urkassene sitter quartz-baserte urverk fra sveitsiske ETA, av høy kvalitet.

Selvsagt er heller ikke kvinnene glemt, Ceramica-kolleksjonen flere nye varianter med de mer feminine dimensjonene 22,9 x 31,7 millimeter. Designet er så godt som det samme, men formfaktoren er mindre. Finishmessig er disse urene velkjent Rado, med sin glossy svarte eller hvite keramikk. Urskivene har et enkelt og stilrent design, og er også tilgjengelig med et diskré innslag av diamanter.

Konstantin Grcic har lykkes i å lage en verdig arvtager til Ceramica, og den nye kolleksjonen balanserer elegant mellom fornyelse og respekt for fortiden. Startprisen på 18.150 kroner, gjør også nye Ceramica til en forholdsvis tilgjengelig klokke, for de med sans for lekkert design.

 

< Tilbake