Urmaker Thorbjørnsen på plass i nye lokaler!

Det er jo ikke alt jeg gjør som er smart. Men det skal i det minste være fullt av passion og drømmer, forklarer Tom Møller Christensen – med sin sedvanlige entusiasme. For i fjerde etasje på en gammel hermetikkfabrikk skal neste kapittel i Urmaker Thorbjørnsens historie skrives.


Skrevet av Jørgen Erdahl



Det er midt i april da jeg snakker med Tom. En dag som starter med å krangle den nyinnkjøpte kopimaskinen til å fungere, mens brikkene for alvor begynner å falle på plass i de nye lokalene. Lokaler som tar forretningen tilbake til byens røtter, før olja.


– Jeg driver ikke butikk vet du. Dette er 230 kvadratmeter med showroom. Med eventer, musikk, gitar og museum. Ja, og snart også en trådløs skriver, forklarer han. Det er kanskje en annerledes måte å angripe markedet på, men det har også alltid vært drømmen. Å ha noe helt unikt.

Fabergè


Og med plasseringen på Stavangers østkant er det lite som vitner om en A4 klokkebutikk. Plasseringen er langt fra travle bygater og kjøpesentre. Fjerdeetasjen gjør vindusshopping til en umulighet. Også merkene som føres er på ingen måte hyllevare i andre forretninger her til lands. For butikken i Stavanger har seilet opp som en av de mest spennende og utradisjonelle (i positiv forstand) i hele kongeriket. Det betyr klokkemerker du ikke finner andre steder i Norge, som Anonimo, Schwarz Etienne, Fabergé og Carl F. Bucherer. Det var også Urmaker Thorbjørnsen som startet opp igjen med Oris og nettopp har hentet Ollech & Wajs. To spennende merker som har blitt meget godt mottatt i det norske markedet.

- Helt siden jeg kom inn i bedriften har jeg gjort ting annerledes. Ikke på trass, men fordi jeg følger drømmen uten kompromisser. Nå var tiden kommet for å ta ideen helt ut, og det måtte gjøres nå. Før jeg blir for gammel og mister driven til å tørre.

Prosessen har pågått i flere år, men veien har ikke vært helt fri for humper. - En historisk murbygning krever litt mer arbeid enn moderne lokaler, men nå begynner ting for alvor å falle på plass, forklarer Tom. Innredning har kommet på plass og snart får vi også mer dekorasjon og kunst på veggene. Noe fikk vi med oss fra den gamle butikken, men det blir så mye styr med gårdeier om vi hadde tatt med oss hele vegger, humrer han.



- Selvsagt kommer vi til å miste enkelte kunder, svarer Tom på mitt spørsmål. Kanskje både typiske drop-in kunder og de som ikke liker det nye konseptet. Her driver vi europeisk, ikke norsk. Dette er et showroom som ser ut som et italiensk festlokale, men jeg har tillit til at kundene som ønsker noe unikt og annerledes finnes der ute. Her skal du ikke forte deg gjennom, men ta en kaffe. Her skal vi tilby best mulig service til de som kommer. De som leter etter et produkt til seg selv, og som gjerne ikke bryr seg om hva alle andre synes. I tillegg skal vi være enda bedre på nett og i sosiale medier. Allerede er mange av våre beste kunder bosatt helt andre steder i landet, så kommer de gjerne innom når de er i byen.

Tom har arbeidet med klokker i hele sitt voksne liv. Han var ferdig utdannet urmaker som 19-åring og i over tyve år har både armbåndsur, veggur og antikke klokker vært hans jobb og store lidenskap. Det blir enda tydeligere nå, med plass til en egen liten «museumsseksjon» med gamle urmakerbenker. En fra 1850 og en fra 1903.



 – Her får jeg vist frem litt historie. Gammelt verktøy og en hånddrevet dreiemaskin. Noe som viser litt av arven fra min far, som også var urmaker, forklarer Tom. Og verkstedet er ekstremt viktig for oss og er det vi alltid har levd for. Både for urmakerfaget og den viktige delen av omsetningen det utgjør.

Den globale corona-situasjonen har gjort at kundearrangementer og åpningsfest hittil har vært umulig å gjennomføre, men Tom har benyttet tiden flittig for å komme i stand og komme ajour med reparasjonsarbeid på kundeordrer.



- Jeg gleder meg til å dele dette med gamle og nye kunder, sier Tom. Merkene er med på konseptet og jeg har flere nye på vei inn. Det er moro å se ideen jeg har hatt i flere år komme til live. Nå får jeg endelig «gutterommet» mitt, og det skal deles med alle som ønsker å se vårt utvalg, søker kompetanse eller bare ønsker å slå av en klokkeprat, avslutter Tom.


Om Urmaker Thorbjørnsen
Urmakerbedriften ble startet i 1903 av Thorvald Thorbjørnsen og forretningen har vært på Nytorget fra 1930. Butikken har god gammeldags service med verksted hvor de reparer stort sett alt som har med klokker å gjøre, fra kompliserte armbåndsur til lommeur, bordur, veggur og gulvur.

Urmaker Thorbjørnsen fører følgender merker: Anonimo, Carl F. Bucherer, Oris, Bullova, Bell & Ross, Fabergé, Ollech & Wajs, Staudt Watches, Sjöö Sandström, Maurice Lacroix, Seiko og Qlocktwo.

Instagram 
Facebook


Publisert 27.04.2020

Instagram

Basic.no